keskiviikko 26. kesäkuuta 2013

Pitkä viikonloppu New Yorkissa

Maaliskuu oli nähtävästi hyvin aktiivinen kuukausi meille, koska kaiken jo mainitun lisäksi se alkoi pitkällä viikonlopulla New Yorkissa. Miniloma oli joululahja Ollilta ja Riitalta (kiitos, oli ihan huippua!), jotka tulivat reissuun mukaan. Valitettavasti matkakumppanit olivat vähän kipeinä, niin ei voitu viettää ihan odotetusti aikaa yhdessä, mutta oli meillä silti kovasti mukavaa.
Matka sattui siinäkin mielessä ihan tosi hyvään saumaan, että meillä oli Villen kanssa passit vanhenemassa ja niiden uusiminen onnistuu täällä ainoastaan Los Angelesin tai New Yorkin konsulaateissa, tai sitten Washingtonin suurlähetystössä, ja paikalle pitää mennä henkilökohtaisesti. Joten mehän varattiin konsulaatista aika heti perjantaiaamuksi, kun oltiin torstai-iltana töiden jälkeen lennetty New Yorkiin.

Aamulla sitten käveltiin porukalla konsulaattiin hoitamaan viralliset asiat pois alta. Konsulaatti sattuu sijaitsemaan ihan YK:n vieressä, ja siitä se ajatus sitten lähti. Aika spontaanisti löysimmekin itsemme pian opastetulta kierrokselta YK:n tiloihin, ja oli kyllä ihan tosi mielenkiintoinen visiitti.
Kierroksen jälkeen jokainen oli ihan valmis pienelle päivälevolle ennen iltakävelyä ja illallista, Olli ja Riitta koska tauti vaivasi, ja me Villen kanssa koska oltiin nukuttu vain joku nelisen tuntia aamuyöllä perille saapuneen lennon ja aikaisen herätyksen välissä. Ja mikäs sitä oli lepäillessä ihan mielettömällä paikalla sijaitsevassa hotellissa. Asuttiin nimittäin ihan Times Squaren kulmalla, ja ikkunasta näkyi sekä se Times Square, että mun lempparirakennus koko Manhattanilla, eli Chrysler Building.
Lauantaina meillä oli sovittu treffit Luonnonhistoriallisessa museossa, mutta sitä ennen me Villen kanssa päätettiin toteuttaa ihan tosi kliseinen ja pöhkö haave, eli heppa-ajelu Central Parkissa. Tyydyttiin sentään vaan puolen tunnin lyhyeen kierrokseen, kun on kyse kuitenkin aika hintavasta huvista, mutta olihan se nyt aika mukavaa istuskella siellä peiton alla lämpimässä ja katsella maisemia.
Sitten suunnaksi American Museum of Natural History, jossa olisin itse jaksanut pyöriä tuntikausia. Tai niin me oikeastaan pyörittiinkin, mutta vielä jäi nurkkia näkemättä, joten kauemminkin olisin viihtynyt. Dinosaurukset oli tietty parhaita, mutta mielenkiintoisuuksia löytyi ihan joka huoneesta ja kerroksesta.
Illalla pääsin elämäni ensimmäistä kertaa katsomaan Broadway-esitystä, kun oltiin jo hyvissä ajoin hankittu liput Cat on a Hot Tin Roof -näytelmään. Suurena Tennessee Williams -fanina olin luonnollisesti hyvin innoissani, ja odotus kyllä palkittiin moninkertaisesti. Erityisen kiinnostavaa oli nähdä näytelmän pääroolissa loistanut Scarlett Johansson, mutta illan parhaan roolisuorituksen vei kirkkaasti nimiinsä oma suosikkini jo pitkältä ajalta, Ciarán Hinds. Ihan hauska nähdä noinkin suuria nimiä livenä lavalla, mutta oltiinhan me toisaalta aiemmin päivällä nähty jo Michael Douglas kun lähdettiin pois museolta.
Sunnuntaina käytiin piipahtamassa MoMAssa, eli Museum of Modern Artissa, joka oli vierailun arvoinen kohde, vaikkei tuo nykytaide aina meidän makuhermoihin ihan täysillä osukaan. Mutta muutama ihan erityisen hieno ja kiinnostava osio korvasi mainiosti ne vähän erikoisemmat, joista ei isommin saatu mitään irti.
Koska meidän CNN:n opastettu kierros Atlantassa oli niin kiinnostava, päätettiin nyt vuorostaan New Yorkissa käydä NBC:n studiokierroksella. Taas opittiin paljon uutta ja mielenkiintoista, ja päästiinpä piipahtamaan Saturday Night Liven legendaarisessa studiossakin. Illalla vuorossa oli mulle ehkä reissun kohokohta, nimittäin mun toinen Broadway-esitys, ja eka Broadway-musikaali, Wicked!
Wicked oli täysin ennakkoon suunnittelematon ohjelmanumero, kunhan käytiin ostamassa liput teatterilta edellisenä päivänä, mutta voi hitto miten hyvä se oli! Muistelen esitystä vieläkin suurella riemulla, ja menisin katsomaan sen uudelleen koska tahansa.

Maanantaina lennettiin sitten takaisin Houstoniin ihan tosi kivan pitkän viikonlopun jälkeen. Kiitos vielä mukavasta minilomasta, Olli ja Riitta, meillä oli ihan mahtavaa!