perjantai 4. maaliskuuta 2016

Vapaapäivämatematiikkaa

En tiedä olenko koskaan aikaisemmin kertonut Ricen lomakäytännöstä, mutta otetaan nyt vaikka sitten kertauksen uhallakin uudelleen. Eli täällä jokaisella työntekijällä on oma henkilökohtainen vuosipäivä, jolloin on aloittanut työt. Minulla tämä vuosipäivä on elokuussa, koska silloin aloitin aikanaan kokopäivätyöt (sinä keväänä tehtyjä tuurauksia sun muita ei lasketa mukaan). Vuosipäivänään saa siirtää seuraavalle vuodelle korkeintaan yhden vuoden kertymän verran lomapäiviä, mikä minun kohdallani tarkoittaa tällä hetkellä 21 päivää.*

Koska olen aika huono lomailemaan muuten vaan, olen yleensä käyttänyt lomapäiviä pääsääntöisesti Suomessa vierailuun, tai silloin kun meille tulee joku Suomesta kylään. Muut reissut sun muut ovat kuluttaneet lähinnä yksittäisiä päiviä, ja melko usein olen saanut ekstravapaita hyvityksenä ilta- tai viikonlopputöistä. Siispä lomapäivien vähyys ei ole vielä koskaan ollut ongelma, pikemminkin päinvastoin.

Helmikuun työaikaseurantalomaketta täyttäessäni havahduin siihen, että minun pitää ennen elokuuta pitää lähes kolme viikkoa vapaita pois. Koska Villellä on huomattavasti vähemmän vapaapäiviä kuin minulla, ei meillä ole mitään reissuja tiedossa, eikä kukaan ole tietääkseni tulossa lähiaikoina kyläänkään (nyt saa huudella mahdollisista matkasuunnitelmista, vieraat kelpaavat siis kyllä aina!!). Ehdotinkin siis pomoille minun kannaltani varsin miellyttävää ratkaisua, jonka uskoin olevan toimistollekin suhteellisen sujuva. Olivat samaa mieltä.

Siispä ensi viikosta aina huhtikuun loppuun asti meikä siirtyy tilapäisesti nelipäiväiseen työviikkoon ja ottaa kaikki perjantait vapaaksi! Tämänkin toimenpiteen jälkeen mulle jää vielä viikon loma mahdollisesti joskus kesällä pidettäväksi, ja sittenkin vielä yksi tai kaksi irtopäivää (riippuu siitä menenkö töihin yhtenä huhtikuun perjantaina, jolloin saattaisi olla tarvetta). Ja siinä vaiheessa ollaan tosiaan siinä tilanteessa, että mulla siirtyy vuosipäivänä maksimimäärä vapaapäiviä ensi vuodelle, eli todellisuudessa lomaa sais pitää melkeinpä niin paljon kuin kehtaa.

Mulla on vissiin vähän erisuuntaiset ongelmat kuin suurimmalla osalla muista ihmisistä, joille vapaapäivien määrä tuottaa päänvaivaa...


*Tuntipalkkalaisille lomaa kertyy ensimmäisen viiden vuoden ajan 16 päivää vuodessa, sitten kymmeneen vuoteen asti 21 päivää. Kuukausipalkkalaisille määrä on koko ekat kymmenen vuotta 21 päivää. Kymmenen vuoden jälkeen kertymä on molemmille ryhmille 26 päivää vuodessa. Tämän lisäksi kaikki saavat automaattisen talviloman yliopiston ollessa kiinni joulusta uuteenvuoteen. Ricessa on siis kokonaisuudessaan varsin mukavat lomaedut, noin paikalliseen keskiarvoon verrattuna.

4 kommenttia:

Rauni kirjoitti...

Tarttis varmaan alkaa lottoamaan, jotta voitais tulla vierailulle!
Aikaahan meillä kyllä olisi.

Andy kirjoitti...

Eiku lotto vetämään sit vaan. ;)

Marketta kirjoitti...

Ongelma on kieltämättä melko poikkeuksellinen! Mutta kyllä vapaat hyviä ovat, kun ne kerran on ansaittu. Ajatelkaa suomalaisia, jotka ovat saaneet ratkaisemattoman riidan aikaseksi siitä että 6 vk lomia on ehdotettu lyhennettäväksi joillakin päivillä maan talouden pelastamiseksi.

Andy kirjoitti...

Niin, saavutetuista eduista on joskus vaikea tinkiä, mutta onhan noissa suomalaisissa lomissa ehkä aavistuksen verran lyhentämisen varaa...