sunnuntai 13. maaliskuuta 2016

Washington, osa 1

Tämä matkaraportti tulee nyt huomattavan myöhässä, mutta hyvänä turistina otin taas niin paljon valokuvia, että niiden läpikäymiseen meni naurettavan kauan. Mutta parempi myöhään ja niin edelleen...

Me siis vietettiin joulua Washington DC:ssä yhdessä Iitun kanssa. Noin viikon mittainen loma oli ihan mielettömän hauska, ja ehdittiin nähdä ja tehdä vaikka mitä. Mä otan tän näin päivä kerrallaan, niin pysyy homma hienosti kasassa.

Keskiviikko
Keskiviikko oli matkustuspäivä. Meidän lennot saapui kentälle suunnilleen samoihin aikoihin, mutta koska meidän ei Villen kanssa tarvinnut jonottaa maahantulotarkastukseen, ehdittiin me hyvin vaihtamaan terminaalia ja oltiin just sopivasti Iitua vastassa, kun se selvisi kaikista virallisista osioista.
Hotellin aulan joulukuusi

Lentokentältä suunnattiin suoraan hotellille, josta ei sit sinä iltana enää poistuttukaan. Iitu oli matkasta väsynyt, eikä mekään Villen kanssa oltu ihan pirteimmillämme, joten tilattiin hotellille pizzat (Iitu oli erityisesti toivonut saavansa Dominos-pizzaa loman aikana) ja mentiin aikaisin nukkumaan.

Torstai
Ensimmäisenä varsinaisena reissupäivänä päätettiin ensitöiksemme kävellä katsomaan Valkoista Taloa. Meidän hotelli oli ihan loistavalla paikalla, lähellä kaikkea oleellista, joten tosiasiassahan me käveltiin kyseisen pytingin ohi melkeinpä joka päivä, mutta tulipahan nyt edes kerran mentyä ihan varta vasten katsomaan.
Piipahdettiin pikaisesti myös Valkoisen Talon vierailukeskuksessa, ja jatkettiin sen jälkeen matkaa Smithsonianin vierailukeskukseen. Smithsonian on maailman suurin museokompleksi, joka koostuu yhdeksästätoista museosta ja galleriasta, sekä yhdestä eläintarhasta. Yksitoista näistä museoista ja gallerioista sijaitsee ihan Washington DC:n keskustassa, National Mallilla.
Koko Smithsonian on ilmainen, joten vierailu on varsin edullista hupia. Lähes kaikki yksiköt ovat myös auki vuoden jokaisena päivänä joulupäivää lukuun ottamatta. Halusimme heti ekana päivänä vierailla kaikista kiinnostavimmassa museossa, eli suuntasimme vierailukeskuksesta Air & Space -museoon.
Torstai sattui olemaan myös jouluaatto, vaikkei se siltä erityisesti tuntunutkaan, kun saatiin kävellä ympäriinsä todella lämpimässä säässä lyhythihaisissa paidoissa. Mutta käytiin me sitten juhlan kunniaksi syömässä kolmen ruokalajin illallinen ihan tosi kivassa ravintolassa, ja availtiin vielä vähän pakettejakin illalla hotellihuoneessa.

Perjantai
Joulupäivä on tosiaan se yksi päivä vuodesta kun Smithsonian on kiinni, kuten oli suurin osa muistakin paikoista. Siispä päätimme keskittyä National Mallilla ja lähistöllä sijaitsevien monumenttien ihasteluun kunnon kävelykierroksella. Matka alkoi Washington Monumentilta, josta käveltiin katsomaan Lincoln Memorialia.
Lincoln Memorialilta jatkettiin Potomac-joen vartta pitkin kohti Franklin Delano Roosevelt Memorialia. Joella oli ihan älytön usva, en muista ikinä nähneeni mitään vastaavaa. Valitettavasti en saanut sitä kunnolla välittymään kuviin, mutta kyllä tuosta alhaalta ehkä nyt hieman erottaa miten usva yltää joen ylittävän sillan yläreunaan asti.
FDR Memorialilta käveltiin vielä Jefferson Memorialille, jonka jälkeen alkoikin olla sen verran uupunut olo että katsottiin parhaaksi suunnistaa takaisin hotellille lepäämään.
Joulupäivän illallinen syötiin hotellin ravintolassa. Valitettavasti kokemus ei ollut ihan yhtä nautinnollinen kuin jouluaaton ateria, mutta kyllä silläkin nälkä lähti. Loppuilta menikin leffassa, kun käytiin yhteistuumin katsomassa uusi Star Wars -leffa, The Force Awakens.

Lauantai
Lauantai taisi olla meidän etukäteen odotetuin reissupäivä, koska meillä oli liput katsomaan Washington Capitalsien jääkiekkopeliä. Sitä ennen kuitenkin vietettiin armotonta shoppailupäivää, tosin Victoria's Secretillä tapahtunutta konkurssia (sekä minun että Iitun...) lukuun ottamatta ostoskassien määrä taisi jäädä melko alhaiseksi.
NHL-lätkä on yksi niistä urheilukokemuksista, joka meillä vielä Villenkin kanssa puuttui kokonaan. Kyllä me varsinkin alkuaikoina puhuttiin, että pitäisi mennä joskus Dallasiin (missä ei olla siis vieläkään käyty) katsomaan Starsien peliä, mutta ei ole tullut mentyä. Oli siis ihan tosi kivaa päästä katsomaan ylipäänsä jääkiekkoa pitkästä aikaa, mutta vielä erityisesti NHL-peliä, mikä tosiaan oli puitteiltaan ja tunnelmaltaan vähän erilaista kuin vanha kunnon SM-liiga.
Meidän näkemässä pelissä Capsit pelasivat Montreal Canadienseja vastaan. Me luonnollisesti hurrattiin kotijoukkueelle (meillä oli Iitun kanssa asianmukaisesti ennen peliä ostetut fanipaidatkin päällä), joka voittikin pelin hienosti 3 - 1.
Otetaan loppureissu osassa kaksi, niin ei tule ihan niin mammuttimaista tästä raportista.

Rauni kirjoitti...

Hauska kuulla sinunkin versiosi, Iitun kertomus ja kuvat on jo nähty ja kuultu.
Hyvä, että matka oli kaikille mieleinen ja onnistunut.

Andy kirjoitti...

Oli ehdottomasti, meillä oli superkivaa! Ja vielä on osa kaksi tulossa. :)