keskiviikko 3. elokuuta 2016

Meksiko 1/4

Vajaa vuosi sitten Emmi haastoi mut vastailemaan erilaisiin kysymyksiin, joista yksi inspiroi mut pohtimaan millaiselle lomalle haluaisin lähteä. Mainitsin yhteisreissun Cozumeliin ja Chichén Itzáan, ja se ajatus pyörikin mielessä siitä asti. Kun sitten alettiin pohtia tämän kesän lomasuunnitelmia, tultiin siihen tulokseen että idea on aivan toteutuskelpoinen. Päädyttiin kuitenkin lopulta Cozumelin sijasta Cancuniin, koska kumpikaan meistä ei ole rannalla tai uima-altaalla rajattomasti lojuvaa sorttia, ja Cancunista tuntui sijainnin vuoksi olevan huomattavasti helpompi tehdä kaikenlaisia retkiä sun muita.
Cancuniin lentää Houstonista vain vähän yli kahdessa tunnissa. Se on lyhyempi lento, kuin yhdelläkään meidän Yhdysvaltojen sisällä tekemällä reissulla! Lentokentältä otettiin bussi keskustaan, jossa meidän hotelli sijaitsi kätevästi viiden minuutin kävelymatkan päässä bussiasemalta. Oltiin tietoisesti vältelty Cancunin valtavaa rannalla sijaitsevaa hotellialuetta, koska se ei vaikuttanut ihan meidän jutulta. Valitettavasti meidän hotelli oli sijainnistaan huolimatta vähän pettymys. Paikassa oli todella paljon potentiaalia, ja sen sisäpiha-alue etenkin oli upea, mutta huoneissa oli parantamisen varaa. Meidän eka huone oli muuten ok, mutta siellä ei ollut yhtäkään lipastoa tai kaappia tavaroiden purkamista varten. Kun tultiin Chichén Itzásta takaisin, oli toisessa huoneessa kyllä säilytystilaa, mutta suihkun vedenpaine oli niin säälittävä, että mulla kesti minuuttikaupalla että sain tukan kasteltua, saatika että olisin saanut sen kunnolla pestyä.
Cancunissa vietetyn ajan keskellä karattiin kahdeksi yöksi Chichén Itzáan, jonne pääsi todella kätevästi bussilla. Koska Chichén Itzá oli mulle koko loman pääpointti, haluttiin viettää siellä kunnolla aikaa, eikä tyydytty Cancunista tehtävään päiväretkeen. Oltiin siis varattu huone kahdeksi yöksi Mayaland-hotellista, ja se oli kaikkea muuta kuin pettymys! Ihan mieletön paikka, jossa sain sitten juuri sen verran myös sitä uima-altaalla lojumisaikaa kuin kaipasinkin.
Cancunista menee Chichén Itzáan vain yksi ykkösluokan bussin päivässä, ja se lähtee varttia vaille ysiltä aamulla. Mutta koska viimeinen kakkosluokankin bussi lähtee jo yhdeltätoista, päätettiin ettei parin tunnin ero ole sen arvoista, kun kakkosluokan bussien laadusta ei ollut etukäteen takeita. Noin kolmen tunnin matka ilman ilmastointia ei kuulostanut houkuttelevalta riskiltä. Oltiin siis perillä jo puolenpäivän aikaan, mutta onneksi meidän huone sattui olemaan jo valmis, niin päästiin kirjautumaan sisään etuajassa.
Ville nauttii tervetuliaismehusta meidän huoneen parvekkeella.

Meidän parvekkeelta ja kylpyhuoneesta oli näköala Chichén Itzán raunioille!

Seuraava päivä oli varattu Chichén Itzálle ja rentoutumiselle, ja sitä seuraavana päivänä huristeltiin bussilla takaisin Cancuniin. Päivän ainoa ykkösluokan paluubussi lähti Chichén Itzásta puoli viideltä iltapäivällä, joten sinäkin päivänä ehti vielä hyvin nauttia Mayalandin kauneudesta ja syödä mahtavan meksikolaisbuffetlounaan. Jos siis meidän Cancunin hotelliin suhtaudunkin vähän varauksella, Mayalandia suosittelen kyllä ihan täysillä kaikille, jotka harkitsevat visiittiä Chichén Itzáan.
Aamiaista tarjoiltiin näissä maisemissa.

Hotellin alueella asui villejä riikinkukkoja!

Hotellin pääovilta oli sama näkymä Chichén Itzán observatorioon kuin meidän huoneesta.

Emmi Hakansson kirjoitti...

Mahtavaa, että pääsitte vihdoin toteuttamaan tuon reissun :) Ja mitä! Teillä oli partsilta näköala pyramideille! Wau! Chichen Itza löytyy omaltakin bucket listiltä, joten mielenkiinnolla odottelen seuraavia osia reissusta :)

Rauni kirjoitti...

Hienoa, että oli mukava reissu.
Kauniita paikkoja olit kuvannut.
Kiitos kortista, joka tuli tänään.

Andy kirjoitti...

Joo, meidän näköala oli tosiaan aika mukava yllätys! Vielä parveketta paremmin tuo observatorio näkyi meidän kylppärin koko seinän kokoisesta (!) ikkunasta. Kyllä siis kelpasi loikoilla kylpyammeessa noissa maisemissa. :)

Mulla on Chichen Itzan kuvien karsiminen vielä kesken, mutta suunnitelmissa se tulee olemaan osa 3/4, eli sitä odotellessa. :D

Haha, kortithan lähti sit lopulta matkaan vasta Houstonista, kun ei onnistuttu metsästämään kansainvälisiä postimerkkejä Meksikossa. ;) Mutta lupaan että ne on kuitenkin kirjoitettu Chichen Itzassa! :)

Marketta kirjoitti...

On ollut A-luokan reissu! Samoin kiitos kortista - huomasin KYLLÄ että se oli postitettu Houstonista, mutta sitä on sattunut muutaman kerran meillekin. Suositteletteko Mexicoa muillekin?

Andy kirjoitti...

Kyllä mä suosittelisin. Cancun nyt ei ollut mikään erityisen ihmeellinen, mutta Chichén Itzá oli ihan huikea ja ehdottomasti vierailun arvoinen!!