sunnuntai 14. kesäkuuta 2015

Kyselylomakeaddikti

Mulla on joku käsittämätön mieltymys erilaisten lomakkeiden täyttämiseen. Etenkin kaikki kyselylomakkeet ruksittelen ihan ilokseni (pitää olla monivalintoja, en minä mitään sanallisia vastauksia jaksa rustata). Siispä luonnollisesti täyttelin myös televisionkatselutottumuksia kartoittavan kyselylomakkeen kun sellainen postiluukkuun hyvä tovi sitten ilmestyi. Sen mukana tuli jopa dollarin seteli kiitokseksi, ja palautuksen jälkeen luvattiin vielä vitonen. Kiitos vaan, olisin minä lomakehulluna tehnyt tämän ilmaiseksikin.*

Jokin aika sitten minulle sitten soitettiin ja tiedusteltiin, että voisinko vastata puhelimitse muutamiin jatkokysymyksiin. Suostuin, ja selvitin oikein mukavan haastattelijan kanssa tällä kertaa vuorostaan radionkuunteluani, sanomalehtien lukemista, sekä erilaisten uutissivustojen seuraamista netissä. Ihan hauskaa, vaikkakin mieluummin olisin luonnollisesti täyttänyt kyselylomakkeen. Ja loppuvaiheissa alkoi jo vähän mielenkiinto herpaantua, kun kysymyksiä oli ihan tosi paljon. Mutta puhelun lopuksi minulle kerrottiin, että vielä yksi kysely tulee postissa ja olisi tosi hienoa, jos voisin siihenkin vastata.

Eilen se viimeinen osa sitten saapui ja tällä kertaa sen mukana lähetettiin 7 dollaria. Olen siis kyselylomakeinnostuksellani onnistunut tienaamaan jo reilusti yli kympin! Tämä viimeinen osa on viikon ajan pidettävä televisionkatselupäiväkirja, johon tulee merkitä kaikki seitsemän päivän aikana televisiosta joko suorana katsotut tai nauhoitetut ohjelmat. Nettipalvelujen kautta tai vaikkapa DVD:ltä katsottuja juttuja ei kuulu merkitä, joten kun meillä katsotaan nykyään lähinnä Netflixiä, tulee minun päiväkirjasta ihan todella tylsä. NBA-finaaleja vaan, kuten tänäkin iltana. Mutta täytän kuitenkin kiltisti penkkiurheiluni päiväkirjaan ja palautan sen viikon jälkeen, tietenkin.


*Hassuna sattumana sain suunnilleen samoihin aikoihin, siis ihan muutaman viikon sisällä, vastaavanlaisen televisionkatselukyselyn myös Suomesta. Sen mukana tuli viisi euroa. Täyttelin senkin lomakkeen, luonnollisesti, mutta päätin kuitenkin olla palauttamatta. Siinä ei nimittäin missään vaiheessa voinut mitenkään ilmaista asuvansa ulkomailla, joten epäilen että minun vastauksistani olisi ollut enemmän haittaa kuin hyötyä. Sen verran kummalliselta tuntui ruksia että joo, kyllä meillä näkyy kaikenlaisia erikoiskanavia, mutta ei, Yleä ei kyllä saa näkyviin...

Ei kommentteja: