perjantai 28. toukokuuta 2010

Ilma ja avaruus

Tallusteltuamme kaksi päivää ympäri Washingtonia, päätimme ostaa eilispäivälle liput Old Town Trolley Toursille. Autot kiertävät kolmella eri linjalla koko päivän ja linjoilla on noin parikymmentä pysäkkiä, joista voi mistä tahansa nousta kyytiin, tai vaihtoehtoisesti jäädä pois. Kuskit toimivat samalla myös turistioppaina ja kertovat mielenkiintoisia juttuja ohitettavista kohteista. Systeemin etu oli ensinnäkin siinä, että pääsi liikkumaan näppärästi ilman että piti joka paikkaan kävellä ja myös siinä, että päästiin katsomaan hieman kauempanakin sijaitsevia kohteita, kuten nyt vaikka National Cathedralia.
Upea katedraali oli kaunis niin ulkoa kuin sisältäkin, jonka lisäksi myös etutorniin pääsi hissillä ihastelemaan maisemia.
Matkalla takaisin keskustaan ajettiin ns. Embassy Row'ta pitkin ja ohitettiin samalla suurin osa Washingtonissa sijaitsevista suurlähetystöistä. Myös Suomen suurlähetystö sijaitsee täällä, tosin pikaisesti ikkunasta napattu kuva ei ehkä ole se edustavin mahdollinen...
Kiertoajelubussi vei meidät myös Union Stationin rautatieasemalle. Parin viikon takaisella road tripillä oli juuri Villen kanssa puhetta siitä, miten tavarajunia näkyy ihan säännöllisesti, mutta kumpikaan meistä ei ole nähnyt vielä yhtään matkustajajunaa koko maassa. Täältä niitä kuitenkin lähtee, eli todistettavasti sellaisiakin on.
Jefferson Memorial me nähtiin vähän kauempaa jo ihan ekana päivänä, mutta eilen bussikuljetus vei ihan viereen, niin käytiin ihailemassa lähempääkin. Rakennelman sisällä on valtava Thomas Jeffersonia esittävä patsas. Tämä on ehkä minun suosikkimuistomerkkini Washingtonissa, yhdessä Lincoln Memorialin kanssa.
Jeffersonin luota käveltiin lyhyt matka Franklin Delano Roosevelt Memorialille, jonka lähettyviltä pääsi takaisin bussikierrokselle.
Päivän päätteeksi jäätiin vielä odottelemaan hämärää, jotta päästiin ihailemaan muistomerkkejä myös valaistuina. Ja mikäs siinä oli istuskellessa Washington Monumentin juurella katselemassa iltaruskon myötä muuttuvaa maisemaa. Saatoin myös siinä yhteydessä räpsiä yltiöamerikkalaispatrioottisimman kuvasarjan ikinä; Washington Monumentin ympärillä on 50 amerikan lippua ringissä ja ne oli aika hienoja vaihtelevan väristä taivasta vasten... Eikä näyttänyt hassummalta itse monumenttikaan.
Lincoln Memorialin Lincolnin patsas ei muuten näy Washington Monumentille päiväsaikaan, kun se on pylväiden takana varjoissa. Iltavalaistuksessa tilanne kuitenkin muuttuu ja näky on aika huikea.
Ei ne huijaa kun ne sanoo että Washington pitää nähdä myös pimeän aikaan. Esimerkiksi tuo Capitol, joka ei kyllä ole maailman rumin rakennus päivälläkään, näyttää upealta valaistuna tummaa taivasta vasten.
Eilisen seikkailujen jälkeen tänään oli vihdoinkin aika suunnistaa Smithsonianin Air and Space Museumiin, jota olinkin odottanut vaatimattomasti koko matkan ajan. Tämä paikka vastasi odotuksia aivan täysin ja siellä vierähtikin valtaosa meidän päivästä. Nimensä mukaisesti museossa on edustettuna sekä ilmailu että avaruuslennot.
Spirit of St. Louis on se kone, jolla eräs Charles Lindbergh lensi ensimmäisen soololennon Atlantin yli. Ja vaikka esillä olleet lentsikat olivatkin tosi hienoja, vielä kiinnostavampia olivat avaruusjutut, kuten nyt vaikkapa Apollo 11:n komentomoduuli Columbia.
Air and Space Museumin jälkeen ehdittiin vielä toiseen suunniteltuun kohteeseen, eli National Gallery of Artiin. Jaksettiin jopa katsella läpi suurin osa kyseisestä taidemuseosta, vaikkakin melko ripeästi.
Hienon taiteen lisäksi itse rakennuskin on melkoisen komea ja ehdottomasti vierailun arvoinen jos on Washingtonin suunnalla liikkeellä.
Sit alkaakin meidän Washingtonin loma olla aika paketissa, huomenna aamulla (taas ihan törkeän aikaisin) pitäisi siirtyä lentokentälle. Tällä kertaa me lennetään suoraan Houstoniin (tänne tultiin Charlotten kautta) ja sieltä sitten muutaman tunnin odotuksen jälkeen alkaa matka kohti Suomea. Kiva päästä kotimaan kamaralle pitkästä aikaa.