keskiviikko 18. marraskuuta 2009

Oppaita avio-onneen

Eilinen pelipaketti ei ollutkaan koko totuus. Mama ja Petu ovat heittäytyneet kovin anteliaiksi, kun tänään postilaatikosta löytyi vielä toinen paketti. Tällä kertaa sieltä kuoriutui selkeästi laadukasta kirjallisuutta.
Villen teoksen mukana saapui viesti Jos ei näillä ohjeilla pärjää, ni sit ongelma on asenteessa... Kyseessä siis 19 vinkkiä avio-onneen. Minun kirjani puolestaan oli Laura Doylen The Surrendered Wife, jonka ohessa tämä viesti: Kun sä oot jo valmiiks niin nöyrä ja hiljanen, ni tällä saat hiottua tossunaluskäyttäytymisen huippuunsa... Nii-i.
Mä en kyllä ole ihan varma miten pitäisi suhtautua siihen, että Villen ohjeita on 19 kappaletta ja mun 280 sivun verran. Eikä mulla ole edes tällaisia vetäviä kuvia mun oppaassa.
Ollaan joskus kauan sitten Villen kanssa nähty telkkarista dokumentti, jossa esiteltiin muutama aviopari joiden naispuoliskot seurasivat jonkin tällaisen kirjan ohjeita. Ja epäilenpä vahvasti että se kirja oli juurikin tämä Laura Doylen opus. Olen siitä asti ihan vilpittömästi halunnut tämän kirjan vilkaista läpi, en siksi että allekirjoittaisin sen sanoman, vaan koska dokumentti oli mieleenpainuva ja naiset tuntuivat suhtautuvan kyseiseen kirjaan hyvin vakavasti. Varsin osuva lahja siis, perehdyn tähän oikeasti mielelläni.
Vielä en kyllä ole ehtinyt katsoa kuin sisällysluettelon läpi ja heti löysin tulevan suosikkilukuni. Se on tietenkin luku 13, Hylkää myytti tasa-arvoisuudesta. Ehkä mä vielä opin ymmärtämään kirjailija Doylen näkökulman (tai sitten taas, ehkäpä en), mutta toistaiseksi olen kuitenkin sitä mieltä ettei tuo ole se ajatusmalli jonka avulla haluaisin avioliittoani kehittää...

2 kommenttia:

rauni kirjoitti...

Kai ne kuitenkin on vitsikirjoja,eikä pidä ottaa vakavasti. Ei sinusta kuitenkaan saa "lällykkävaimoa" tekemälläkään, on sinulla niin paljon tempperamenttia aina ollut. Enkä usko Villenkään sellaista haluavan, kun on sinut valinnut. Eikä säikähtänyt, vaikka tutustui sukuumme jo etukäteen.

Andy kirjoitti...

Eikun kyllä Mama ja Petu on varmasti olleet ihan vakavissaan, johan sen voi noista lahjojen mukana tulleista viesteistäkin päätellä... ;)