Muistan aikojen takaisen Fairyn astianpesuainemainoksen, jossa Fairy oli niin kovin riittoisaa, että puhtaaksi saatuja lautasia riitti silmänkantamattomiin. Vertailukohtana joku epämääräinen puteli jonka kylkeä varusti iso X, ja jonka taakse ei yhtä monta lautasta päässyt. Merkki X nimettiin johtavaksi kilpailijaksi, mutta ei vahingossakaan kerrottu mistä merkistä on kyse. Eikä muuten tule mieleen yhtään suomalaista mainosta, jossa kilpailija olisi ääneen mainittu. Johtuuko sitten siitä, että sellainen olisi epäeettiseksi miellettävää negatiivista mainontaa, vai uskosta että kaikki julkisuus on hyvää julkisuutta? Jos mainoksen tarkoitus on lisätä nimitunnistusta, onko kilpailijan mainitseminen mainosta myös kilpailijalle?
Tottumattoman korvaan ottikin isosti kun kävi ilmi että täällä tuollainen mainonta ei ole pelkästään hyväksyttävää, vaan myös suhteellisen yleistä. Ruokakaupat ovat mainossodassa ("Minä kävin ennen vain kaupassa X. Ystäväni kuitenkin kertoi miten kauppa Y on niin paljon edullisempi, ja houkutteli minutkin kokeilemaan. Ja miten paljon rahaa minä kaupassa Y säästänkään, vaikka otin huomioon jopa kaupan X kanta-asiakaskortilla saamani alennukset. Tästä lähtien minäkin käyn vain kaupassa Y. Ja tämän X:n kortin voikin siis heittää roskiin!"), Kia Spectra vertaa itseään surutta Toyota Corollaan, ja puhelinoperaattorit kertovat vuorotellen olevansa ylivertaisempia kuin *lisää jonkun toisen operaattorin nimi*. Pisteenä i:n päällä on Applen hulvaton mainoskampanja, jossa Mac ja PC ottavat mittaa toisistaan, tehden samalla pilkkaa kaikista PC:n huonoista puolista.
Ehkä se sitten toimii, en minä tiedä. Kai nuo tietävät mitä tekevät. Minä tiedän vain sen, jos nimitunnistuksesta puhutaan, että minä muistan sekä kaupat X että Y nimeltä. Ja että tällaiseen mainontaan tottumattomana hieman vierastan sitä, enkä siis haluaisi mennä kauppaan Y. Joskaan en myöskään kauppaan X. Mutta onneksi ei tarvitse, sillä meillä on lähellä kauppa Z, ja se sopii oikein hyvin meille.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
2 kommenttia:
jos haluis olla tosi nitpicky, ni vois huomauttaa, et tos mac vs. pc -mainoskampanjas on se vika, et pc ei tarkota samaa kun windows... itte asias, pc-termin alkuperänen merkitys kattais macit siinä kun wintoosat sun muutkin. mut toisaalta, eihän keskiverto jenkki tiedä ees mikä linux on. (no niin, tuli sit taas oikeen alleviivattuu, et kuinka nörtti mä oonkaan...)
mut ne mainokset on kyl oikeesti tosi hauskoi, on itekin tullu hihitettyy koneen ääres. 8-)
toi nimitunnistus on ihan totta muuten, mulle käy vähän samoin kun sulle: hauska mainos = hauska mainos. ärsyttävä mainos = ärsyttävä tuote. eli yleensä mainostus jättää vaan negatiivisen leiman johkin tuotteeseen.
Toi on just niin. Hyvä mainos ei tarkoita että mä ryntään kauppaan ostamaan, mutta huono mainos saa oikeasti välttelemään tuotetta. Nimen voi tunnistaa myös huonossa mielessä.
Lähetä kommentti