tiistai 8. syyskuuta 2009

Numeroista sanoiksi

Paikalliset tykkää sijoittaa valtavia mainoskylttejä isojen teiden varsille, mikä nyt varsinaisesti ei ole se kaikista esteettisin mainostuksen muoto. Chroniclessa onkin pariin otteeseen arvosteltu kylttiviidakkoja ja esitetty toiveita että niistä päästäisiin eroon. Tehdään Houstonista nätti, nähkääs. Eiväthän nuo plakaatit järin viehättäviä tosiaankaan ole, mutta suuri huvituksen aihe aina välillä. Paikalliset nimittäin tykkää myös kertoa puhelinnumeronsa sanojen kautta. Siis tää systeemi, että a-b-c = 2, d-e-f = 3 ja sitä rataa, kyllä te tiedätte. Teoria tämän käytännön takana on luonnollisesti se, että sana on helpompi muistaa kuin epämääräinen numerosarja, etenkin kun kyseinen sana on yleensä joko firman nimi suoraan, tai ainakin jollain tapaa liittyy siihen. Joskus ne on ihan hillittömän hupaisia.

Villen suosikki on tähän mennessä ollut yritys, joka mainostaa tekevänsä ihokarvojen poistoja laserhoidoin. Heidän mainoskyltissä puhelinnumero lukee näin: (suuntanumero)-R-U-Hairy (= Oletko karvainen?). Aika nokkelaa. Myös lakifirmat kunnostautuvat näppärien numerovalintojen tekemisessä ja erään firman numero onkin suuntanumeron jälkeen 5297848. Siitä saa sanan lawsuit (= oikeusjuttu)...

Ylivoimaisesti paras tuli kuitenkin vastaan matkalla New Orleansiin ja sai minut melkein tukehtumaan kahviini. Lakifirma jälleen kyseessä, mainostivat valtavalla kyltillä jossa seisoi että Tarvitsetko avioeroa? Soita (suuntanumero)-Freedom (= vapaus). Naurettiin tätä Villen kanssa vaikka kuinka pitkään, mutta myönnettävä on, että mainosstrategiana tuo on aivan nerokas. Minä muistan sen ainakin vielä pitkään, vaikkei meillä eroaikeita olekaan. Mutta niistä joilla on, saa firma varmasti paljon asiakkaita. Hauska ja mieleenpainuva mainonta kun tehoaa yleensä parhaiten.

Ei kommentteja: