maanantai 5. lokakuuta 2009

Paina jarrua!

Toyota on vetänyt ennätysmäärän autoja takaisin tarkastusta varten, kun niissä on ilmennyt sellainen pieni ongelma, että kaasupoljin saattaa tarttua kiinni kuramattoon ja jumittua pohjaan. Yrittävät kehittää ongelmaan ratkaisua, mutta toistaiseksi kyseisten mallien omistajille on annettu ohjeet poistaa kuramatot tilapäisesti. Tämä ongelma on ehtinyt jo aiheuttaa joitakin onnettomuuksia, mutta mikä parasta, on se johtanut myös hätääntyneisiin puheluihin hätäkeskukseen. Yksi esimerkki oli kaveri, joka huusi paniikissa puhelimeen kuinka hän on täällä moottoritiellä eikä pysty hallitsemaan autoaan. --- Aha.

Eikun oikeesti, mietitääs nyt vähän. Se on varmaan aika hermostuttava tunne jos kaasu jumittuu pohjaan ja kyllä siinä varmaan vähän hätääntyykin, etenkin moottoritiellä jo valmiiksi kovassa vauhdissa. Mutta toivottavasti nyt suurimmalla osalla ainakin vaistomainen refleksi olis painaa sitä jarrua. Mulla ei nyt valitettavasti ole Toyotasta kokemuksia, mutta kyllä ainakin meidän auto jarruttaa silloinkin vaikka painaiskin kaasua samaan aikaan. Toki se nostaa kierroksia ihan kivasti ja moottori huutaa kuin hullu, mutta ainakin se auto pysähtyy...

Leikitään nyt vielä, että se jarrun painaminen ei jostain syystä auttaiskaan. Ja että oikeasti tiellä on sen verran tilaa että on edes muutama hetki aikaa miettiä että mitäs sitä tällaisessa tilanteessa nyt sitten tekisi. Tulisko ykkösenä mieleen soittaa hätänumeroon, että täällä mun auto nyt menee, enkä voi tehdä asialle mitään, tulkaa auttamaan? Vai vaihtaisitko vaikka vapaalle, tai sammuttaisit moottorin..?

5 kommenttia:

rauni kirjoitti...

Voiko ne tosiaan olla noin tyhmiä?
Taikka no.... Täällä Hesassa vaikuttaa olevan aina täysi kaaos liikenteessä, kun on ekat liukkaat tai tulee 5cm lunta.

Olli kirjoitti...

Minulla oli Saab-9000:lla kerran seuraava ”kauhukokemus”: Ajoin Hesassa T-tisteykseen ja koetin siirtää oikeaa jalkaani jarrupolkimelle, mutta en saanutkaan jalkaani irti kaasupolkimesta ennen kuin olin jo keskellä risteystä. Onneksi pääväylää tulleet autot huomasivat ”törttöilyni” kun olin ajamassa suoraan pellolle risteyksen yli. Tilanne laukesi, mutta jäi kaivelemaan.
Toisen kerran sama tapahtui n 2 v myöhemmin ja silloin tajusin syyn: kenkäni lesti oli sellainen, että nahkapohja ulottui liki sentin kengän päällysnahan ulkopuolelle ikään kuin lautaseksi. Tämän reunan etuosa jumiutui kaasupolkimen etuyläpuolella olevan sisäverhoilumuovin alareunaan eikä irronnut ellei painanut jalkaa = kaasua lisää. Kun aikoo nostaa jalan kaasulta ei ekana tule mieleen, että painapa ensin lisää kaasua, jotta saat jumittuneen jalan irti tältä polkimelta.
Eivät nuo jumiutuvat yllätystilanteet ihan pulmattomia ole. Suomessakin on noita riski-Toyotoja yli tuhat.
terv, Olli

Andy kirjoitti...

rauni: Niin, kyllä niitä tunareita löytyy ihan Suomestakin...

Olli: Se on kyllä totta, että tuollaisessa tilanteessa ei aina riittävän nopeasti tule välttämättä asiat mieleen. Mutta toisaalta sit kyllä pitäis ehtiä ajatella, jos ehtii hätänumeroonkin soittaa... ;)

mama kirjoitti...

kaikkien aikojen paras "jarrut ei toimi" -tarina on kyllä tää darwin awards -juttu!

englantia taitamattomille juoni tiivistettynä:
tyyppi ajaa jyrkkää tietä alaspäin, huomaa jarrujen olevan rikki ja päättää hypätä ulos autosta, vaivautumatta ees varoittamaan muita matkustajii. no, joku matkustajista sitten onnistuu kuitenkin pysäyttään auton (varmaan käsijarruu vetämällä), mut eihän se tätä hypännyttä tyyppiä enää kiinnosta, se nääs löi päänsä kiveen ja lähti autuaammille metsästysmaille. kohtalon ironiaa ja ah niin ansaittua sellasta.

tarina moraali on varsin selvä: jos vaan viittii kertoo kavereille mahdollisesta ongelmasta (sen sijaan, et jättää ne täysin oman onnensa nojaan), ni ei välttämättä kuolo korjaa. etenkin, jos kaverit on fiksumpia ku ite. mikä yleensä pitää kaikkien kohalla paikkansa. 8-)

Andy kirjoitti...

Toi on kyllä niin klassikko! =D