torstai 16. heinäkuuta 2009

Vuosipäiviä ja avaruussukkuloita

Päivälleen tasan 40 vuotta sitten, klo 8.32 Houstonin aikaa, Apollo 11 laukaistiin matkalleen kohti kuuta. Presidentti John F. Kennedy oli jo vuonna 1962 julistanut, että amerikkalaiset käyvät kuussa ennen vuosikymmenen loppua, ja ainakin ennen Neuvostoliittoa. Tämä presidentin kuuluisa puhe pidettiin muuten täällä Houstonissa, Rice Universityssa, missä Ville on tälläkin hetkellä töissä. Ja niin vain NASA toteutti presidentti Kennedyn kunnianhimoisen suunnitelman ja sai pari kaveria kuuhun 60-luvun puolella. Puhumattakaan Neuvostoliiton voittamisesta ns. space racessa, amerikkalaiset kun ovat edelleen ainoita jotka ovat kuussa käyneet.

Nykyisellään NASA:n tilanne on vähemmän hohdokas ja juhlittu kuin neljäkymmentä vuotta sitten. Avaruussukkula Endeavour saatiin vihdoinkin eilen matkaan, kuudennella yrityksellä. Kaksi laukaisuyritystä jouduttiin jättämään kesäkuussa sikseen teknisten ongelmien takia ja kolme viimeistä keskeytettiin sääolosuhteiden vuoksi. Lauantaina sukkulaa ei haluttu tankata koska edellisen illan ja yön salamaniskujen pelättiin johtaneen mahdollisiin vaurioihin, ja sunnuntaina ja maanantaina sää oli yksinkertaisesti liian huono laukaisuun. Eilen sitten onnisti, mutta siltikään ei kaikki mennyt ihan nappiin.

Ulkoisen polttoainetankin suojavaahtoa ilmeisesti halkeili irti lähdön jälkeen ja vajaa kymmenen palasta osui sukkulaan. Huoli aluksen kohtalosta on suuri, sillä samalla tavalla kävi avaruussukkula Columbialle vuonna 2003. Silloin lopputulos oli traaginen: vauriot aiheuttivat sen, ettei alus kestänyt ilmakehään palaamista vaan tuhoutui, seitsemän astronautin saadessa surmansa. Vastaavanlaisen tilanteen toistuminen olisi suunnaton isku NASA:lle, jonka tilanne ei muutenkaan ole loistelias (poliittisen korrektiuden nimissä mainittakoon, ettei se ihmishenkien menetyskään olisi hyvä juttu). Presidentti Obama on pistänyt pystyyn työryhmän, jonka tarkoitus on selvittää NASA:n tehtävät ja asema tulevaisuudessa. Työryhmä raportoi elokuussa, jolloin selviää mm. kuinka paljon rahaa voi olettaa avaruusohjelmalle liikenevän vastaisuudessa. Esimerkkinä kerrottakoon, että Apollo 11:n aikaan NASA:n osuus oli 4% liittovaltion budjetista, kun se nykyisellään on 0.6%. Ero muuttuu huomattavammaksi jos lisätään vielä, että liittovaltion budjetti huitelee siinä kolmen biljoonan dollarin tienoilla.

Endeavour palaa takaisin heinäkuun viimeisenä päivänä ja NASA:n avaruussukkulaohjelman loppu on jo näkyvissä. Columbian onnettomuuden jälkeen ohjelma määrättiin lakkautettavaksi ja sukkulat poistettavaksi käytöstä vuoden 2010 loppuun mennessä. Endeavourin ja edesmenneen Columbian lisäksi laivueeseen on kuulunut myös Discovery, Atlantis, sekä myös onnettomuudessa tuhoutunut ja jo aiemminkin tässä blogissa mainittu Challenger. Endeavouria lukuunottamatta kaikki sukkulat on otettu käyttöön 1980-luvulla, ja Buzz Aldrin esittikin kirjassaan Magnificent Desolation: The Long Journey Home from the Moon (jonka muuten just sain luettua loppuun) mielenkiintoisia arvioita siitä oliko ylipäänsä kohtuullista odottaa kyseisiltä aluksilta liki kolmenkymmenen vuoden palvelusta.

Aldrin myös ilmaisi harmistuksensa siitä, ettei NASA:lla ole tällä hetkellä mitään korvaavaa kalustoa, jolla pystyisi lähettämään ihmisiä avaruuteen. Constellation ohjelma on vielä pahasti keskeneräinen, eikä taloudellisten resurssien puute helpota sen vauhdittamisessa. Amerikkalaisen avaruusohjelman tulevaisuudessa on siis luvassa useamman vuoden tauko, jolloin esimerkiksi kansainvälisen avaruusaseman tulevaisuus ja toiminta jää lähes tyystin venäläisten kosmonauttien ja kiinalaisten taikonauttien varaan. Tosin vastustustakin löytyy. Nykyisessä talousahdingossa on vaikea perustella rahan syytämistä avaruuteen, kun paikalliseltakin tasolta löytyy ongelmia. Kiinnostavaa nähdä millaisen kannan presidentti Obama ottaa NASA:n tulevaisuuteen ja kuinka paljon rahaa kehitykseen liikenee. Tätä tulevaisuutta pohditaan Aldrinin kirjassakin paljon, joten kannattaa ehdottomasti lukea jos mielenkiintoa vaan yhtään löytyy.

9 kommenttia:

mama kirjoitti...

käsi ylös kaikki jotka muistaa sen kuulennon kolmannen astronautin nimen! *nostaa ite* tosin pakko myöntää, et muistan sen ainoostaan siitä syystä, et samannimisestä--irlannin historias suht tärkeestä--kaverista kertovan leffan pääosas oleva liam neeson aiheutti aikanaan 'lievästi' häiriintyneitä ajatuksii. 8-)

hauskan triviaosuuden jälkeen voidaanki siirtyy muihin kuulumisiin, jotka onki sitte vähemmän hauskoja. ainakin mun näkökulmasta. on meinaan käyny ilmi, et mulla on nykysin äärettömän huono auto-munkki (kuten petu asian ilmasi): tänään yks gubbe suoritti lähes tyylipuhtaan peräänajon _mun_ perään. arvatkaa muuten, et olinko iskän autol liikkeel? no olin tietenki, saakelin saakeli.

peltii meni siis kasaan, mut henkilövahingoilta vältyttiin. tosin ainoostaan siitä syystä, et mä onnistuin koppaan äiteen lennosta kiinni, se ku meinas käydä sen gubben kurkkuun kiinni. ja jos en oo pieni immeinen minäkään, ni ei oo äiteekään mikään keijukainen, joten saavutus oli melkonen. etenki, ku uusien polvien myötä äitee on ruvennu oleen yllättävän sutjakka liikkeissään (oikein motivoituna siis).

no joo, oltiin siis ukis matkal kalannin tietä paikalliseen talouspörssiin ja tarkotus oli kääntyy oikeelle. joten mä hidastin, ryhmityin kaistan oikeeseen laitaan, vilkutin oikeelle ja rupesin kääntyyn oikeelle. arvatkaas mistä tää gubbe päätti lähtee ohi? no hitto oikeelta tietty! veti sitte varsin tehokkaasti koko oikeen kylkensä liikennemerkkiin ja vasemman etukulman mun (tai siis isän) auton oikeeseen takakulmaan. se on aina jännää, ku auto tekee yllättäen hypyn sivussuunnas... onneks auto on kuiteski ajokunnos, vauriot vaikuttaa suht vähäsiltä ja vakuutusyhtiön vahinkotarkastaja tsekkaa tilanteen huomen. ja gubbe sai sakot liikenteen vaarantamisest ja ylinopeudest. haha. ha.

poliisit oli varsin mukavia veikkosia, joita tosin vähän tuppas naurattaan, ku mä en meinannu saada suunvuoroo äiteeltä tapahtumasarjan kuvaukses. sanoivat sitten, et jos meil ei oo muita vaatimuksii, ni he antaa gubbel sakon ja sit vakuutusyhtiöt setvii varsinaiset korvaukset keskenään, johon äitee ilmotti heti, et niin tehdään. jonka jälkeen se toinen niistä meinas tupettuu nauruunsa, ku toinen sano äiteel, et "varmastihan tässä tehdään just niin kuin rouva päättää, mutta ihan muodollisuuden vuoksi pitää kyllä soittaa auton rekisteriin merkitylle omistajalle ja kysyä, että sopiiko tällainen järjestely hänelle." ja äite anto sille luvan tehä niin. 8-)

paperitöitten jälkeen olin siin sit lähös ja sanoin äiteel, et jahas, lähetääs kotiin kattoon mitä isä sanoo. poliisit lohdutti mua kovasti, et ei se isä varmaan pahasti suutu, ku ei vika kerran ollu mussa ja hekin voi toki vaikka soittaa sille ja rauhotella, jos se on äkkipikasta tai kiivasta tyyppiä. jäivät vähän monttu auki kattoon, ku me naurettiin äiteen kans ihan hervottomina. 8-) ihan referaatiks tähän loppuun iskän kans käyty puhelu poliisii odotelles:

__________________________________
minä: hei, minä tääl. kuule, meil kävi ny niin, et kolhittiin autoo. tai siis yks tyyppi ajo meiän perään. mut ei mitään hätää, kukaan ei loukannu eikä mitään. eikä autokaan näytä pahalta. mut odotetaan täs siis poliisii, et voi mennä vähän pitempään.

isä: jaa.

minä: joo, näin kävi. *hermostunutta nauruu* mut syy on siis vastapuoles ja autoki tulee kyl kuntoon.

isä: ei sattunu?

minä: joo, ei mitään, ei se pahasti kolissu ja äiteeki pitää tual just puhutteluu tol gubbel.

isä: niin kuuluu.

minä: *pitkällinen ja yksityiskohtanen tapahtumakuvaus*

isä: jaaha.

minä: tullaan sit ku ehitään, käydään vakuutusyhtiön kautta.

isä: selvä. hei.
_________________________________

on se niin äkkipikanen ja kiivas. 8-)

(hups, tais tulla vähän ylipitkä--ja täysin asiaton--kommentti...)

Andy kirjoitti...

Mää muistan, mutta mää oonkin innostunut aiheesta isomminkin... ;)

Mut hyvä hei ettei teille äitis kanssa käynyt pahemmin. Mutta mistä sä näitä oikein löydät, eihän siitä ole kauaakaan kun se yks tyyppi peruutti sun auton kylkeen. Uskomattoman huonoa tuuria!

mama kirjoitti...

idiootti-magneeetti on nimeni...

Andy kirjoitti...

No siltä alkaa ihan tosissaan tuntumaan...

Lilli kirjoitti...

hehe! mama: sun isi on aika kylmäverinen tyyppi.

mun täytyy tunnustaa, että minä olen sitä koulukuntaa, jonka mielestä rahaa kannattaa ensi sijassa satsata maanpäällisiin ongelmiin. ehkä siksi en kauhean hyvin menestynyt civilization pelissä, kun yritin vältellä niihin avaruusohjelmiin sijoittamista.

Andy kirjoitti...

Space racehan on ihan paras tapa voittaa Civissä!! :)
Mut joo, mä näen kyllä arvoa myös tutkimusretkeilyllä maan ulkopuolelle, vaikka tokihan asiassa pitää löytää tasapaino. Tätäkin muuten pohdittiin aika paljon siinä Aldrinin kirjassa, joten siltäkin kannalta sitä voi suositella.

marketta kirjoitti...

Herreguuud, onko siitä jo neljäkymmentä vuotta ? Kyllä me oltiin nuoria silloin, hyvin muistan.
Mamalle terveisiä, onneksi ei tullut isompia vahinkoja. Tämä Uudenkaupungin liikenne on toisinaan hurjaa. Oikealta tulevahan on aina etuajo-oikeutettu, näköjään vaikka olisi ohittaja kyseessä !

mama kirjoitti...

lilli: juu, iskä on niin rauhallinen, et välil sitä rupee epäileen, et se on balsamoitu ninkun lenin!

marketta: mä luulen, et mä sotkin sen tyypin ajatukset ihan täysin käyttämällä vilkkuu, se ku tuntuu ugis olevan niin kovin harvinaista. ja kaikkihan sen tietää, et risteysalueel saa ohittaa kenet tahansa, miltä puolelt tahansa. oma vika, jos ei ehi alta pois! 8-)

Andy kirjoitti...

marketta: Neljäkymmentäpä hyvinkin. Huomennahan on varsinaisen laskeutumisen vuosipäivä vasta, siitä lisää silloin. :)

Mama: Toi on just ton vilkuttamisen vaara. Liikennesääntöjen noudattaminen on muutenkin joskus riskialtista, muistan kuulleeni tapauksen missä toinen auto pamautti perään kun sisko pysäytti stop-merkille...